Nieuws

01.08.2024 Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd: ”Incidenten in de zorgsector moeten vaker gemeld worden”

Incidenten: ze komen in iedere beroepsgroep voor. Zo ook in de zorgsector. Om een veilige werksfeer te creëren voor zowel cliënten, als werknemers, is het van uiterst belang dat incidenten gemeld worden. Dit blijkt in de praktijk alleen lang niet altijd te gebeuren en dat is volgens de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) not done.

Veel zorgorganisaties in de wijkverpleging hebben een systeem om incidenten intern te melden. We spreken van een incident, wanneer er iets mis, of bijna misgaat. Deze meldingen zijn van groot belang, omdat ervan geleerd kan worden en situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden. Toch melden zorgverleners niet alle incidenten. Dat blijkt uit een onderzoek dat door de inspectie werd uitgevoerd.

Het onderzoek

De inspectie analyseerde 30 eigen rapporten van inspectiebezoeken en 168 meldingen van de wijkverpleging uit 2022. Daarnaast ging de inspectie langs bij 12 zorgorganisaties in de wijkverpleging. De meeste zorgorganisaties zien het nut in van het melden van incidenten. Er valt een hoop van te leren, met als gevolg: betere zorg. Ook kennen de meeste zorgorganisaties de regels rondom het melden van incidenten. Echter, de Leidraad veilige zorgrelatie – over geweld door zorgverleners richting cliënten – is bij veel organisaties niet goed bekend, terwijl dit protocol handvatten biedt voor bewustwording, preventie en interventie.

De meeste zorgverleners zijn ervan op de hoogte dat ze het intern moeten melden als een incident zich voordoet. Toch gebeurt het niet altijd, bijvoorbeeld omdat het probleem al is opgelost. In dat geval zien veel zorgverleners het invullen van een meldformulier als een administratieve last. Volgens de inspectie is dat zonde, want door het in de doofpot te stoppen, kan de organisatie er niet van leren.

Ernstige incidenten

In de meest ernstige gevallen moet er zelfs een melding naar de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dat kan zijn wanneer een calamiteit zware gevolgen heeft voor een cliënt, bij geweld in de zorg, wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag en/of financieel misbruik. Uit de wijkverpleging krijgt de inspectie relatief weinig van dit soort verplichte meldingen.

Tips van de inspectie

Om hier in de toekomst verandering in te brengen, geeft de inspectie een aantal tips aan zorgorganisaties:

  • Streef naar een cultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om incidenten onderling bespreekbaar te maken.
  • Maak het gemakkelijker om een melding te doen.
  • Geef zorgverleners een compliment wanneer zij een melding hebben gedaan.
  • Laat de betreffende persoon weten wat er met zijn/haar melding gebeurd. Zo merken medewerkers dat hun melding serieus wordt genomen en er daadwerkelijk iets mee gebeurt.
  • Breng nieuwe werknemers op de hoogte over het belang van meldingen in de zorgsector.

Auteur: redactie